Projecten

Exporteren
Filter projecten

Status

Implementeerbaar

Thema

Setting

Kwaliteitskader FZ

Gearchiveerd

xAlle filters wissen
In ontwikkeling

2023-209: De Diepte In: Een realist evaluation van ademhalingsinterventies in de forensische klinische zorg

De Diepte In: Een realist evaluation van ademhalingsinterventies in de forensische klinische zorg

Afgerond

2022-183: Neuropredictie in de forensische zorg: Een kwalitatieve analyse van ethische en juridische dilemma’s en co-creatie van handreikingen voor de praktijk

Het doel van dit project is het onderzoeken van ethische en juridische dilemma’s voor het gebruik van neurotechnologieën, en meer specifiek neuropredictie, in de forensische zorg.

Afgerond

2022-180: Meten is weten: een pilotstudie naar de inzet van wearables ter ondersteuning van agressieregulatietherapie

Het in kaart brengen van hoe wearables ingezet kunnen worden in ambulant aangeboden ARopMaat behandelingen

In ontwikkeling

2021-159: Doorontwikkeling e-Health modules psycho-educatie

Doorontwikkeling e-Health modules psycho-educatie voor forensische ambulante instellingen.

Afgerond

2021-157: De effectiviteitspuzzel van eHealth

Wat is de toegevoegde waarde van online modules voor behandelingen in de forensische zorg?

AfgerondImplementeerbaar

2021-143: Online gedragstraining bij reclasseringscliënten

Wat is het verschil tussen het geven van online- en offline trainingen? Welke ervaringen zijn er opgedaan met online justitiële interventies? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Afgerond

2021-142: AI binnen 3RO: Toepassing en toekomst

Artificial intelligence (AI) wordt steeds vaker gebruikt in onze samenleving, maar waarom nog niet binnen de 3RO? En, is dat wenselijk?

Afgerond

2020-148: Virtual Reality oefen-omgeving voor zedenplegers gericht op kinderen

Het doel van dit project is om te onderzoeken of een VR-oefen-omgeving een nuttige aanvulling is op de huidige behandeling van daders van seksueel kindermisbruik binnen FPC’s.

AfgerondImplementeerbaar

2020-146: Een sprong in het diepe: De evaluatie en implementatie van DEEP

Een sprong in het diepe: De evaluatie en implementatie van DEEP, een virtual reality biofeedback game, in de forensische zorg

AfgerondImplementeerbaar

2020-135: Werken met de reclasseringscliënt op afstand

Best practices en concrete do’s en don’ts voor het werken op afstand met reclasseringscliënten.

Afgerond

2020-127: Vooronderzoek doorontwikkeling e-modules psycho-educatie

Het doel van dit huidige project is het doen van ‘onderzoek’ om te achterhalen wat er nodig is aan doorontwikkeling zodat het product technisch gezien door (vrijwel) alle ambulante forensische instellingen gebruikt kan worden en het aanbod in voldoende mate voldoet aan de behoeften van de behandelaars en cliënten.

AfgerondImplementeerbaar

2020-122: TechwijzerFZ

Een overzicht van de technologische middelen die beschikbaar of interessant zijn voor het forensische zorgveld en direct bruikbaar zijn in de behandeling en begeleiding van cliënten.

Afgerond

2019-113: Haalbaarheidsonderzoek Verlofapp 2.0

Het doel van het huidige project is om middels een pilot bij verschillende organisaties de VerlofHulp 2.0 te evalueren op patiënt-, behandelaar- en organisatieniveau, indien noodzakelijk te optimaliseren en bredere implementatie voor te bereiden.

Afgerond

2019-104: Effectiviteitsstudie GRIP-app

Er wordt met dit onderzoek onderzocht of het gebruik van biofeedback met de GRIP-app en een hartslagmeter (Polar H7 borstband) leidt tot een grotere afname van huiselijk geweld.

Afgerond

2018-80: Technologie in de fggz: crossing borders

In deze pre-call is onderzocht welke specifieke veelbelovende technologieën meer aandacht vanuit de praktijk en onderzoek behoeven.

Afgerond

2017-68: Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) als nieuwe interventie voor het reduceren van gewelddadige recidive

In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de methodiek tDCS een succesvolle interventie kan zijn om gewelddadig delictgedrag bij verslaafden justitiabelen in de toekomst te voorkomen.

AfgerondImplementeerbaar

2015-44: Weet Wat Je Kan E-Module

In dit project is de module 'Weet Wat Je Kan', gericht op psycho-educatie van de LVB-doelgroep, vertaald naar een e-module. Er is ook een online instructiefilm gemaakt om de scholing in de module voor trainers te bevorderen.

AfgerondImplementeerbaar

2014-30: E-health: GRIP-app

Een applicatie die erop gericht is stress en boosheid te herkennen en signaleren, waarop beheersing en monitoring kunnen worden ingezet bij de cliënt, door middel van games en oefeningen.

Afgerond

2014-29: De Groeifabriek Forensische Zorg JJI´s

Er is een online training ontworpen voor jongeren in een justitiële jeugdinrichting. De training is gebaseerd op mindset interventies en draagt bij het vergroten van vertrouwen in ontwikkelingsmogelijkheden in de toekomst.

AfgerondImplementeerbaar

2014-28: E-health psycho-educatie

In dit project zijn psycho-educatie modules opgesteld die voor verschillende patiëntgroepen in de (ambulante) forensische zorg te gebruiken zijn. Focus is geven van inzicht in de specifieke stoornis en bespreken van behandelmogelijkheden.

AfgerondImplementeerbaar

2014-27: Blended module voor relationeel geweld

Een online module gericht op het verkrijgen van praktisch inzicht in en het voorkomen van geweld in relaties. De module kan flexibel ingezet worden in het geheel van de forensische behandeling.

AfgerondImplementeerbaar

2014-26: Do's & Don'ts e-Health

In dit onderzoek is gekeken welke e-health toepassingen uit de algemene zorgsector wel of niet succesvol zijn in de praktijk, wat hiervoor de redenen zijn en wat de forensische zorgsector hiervan kan leren voor eigen e-health toepassingen.

AfgerondImplementeerbaar

Forensische Leerlijn

De doelstelling van de Forensische Leerlijn is het bevorderen van de deskundigheid en het vakmanschap van de professionals in het forensische zorgveld.

AfgerondImplementeerbaar

Goed ernaast

In deze e-module wordt ondersteuning geboden aan naasten van cliënten/patiënten die in de forensische psychiatrie in behandeling zijn. De module kan zorgen voor een gevoel van steun en begrip voor de situatie.