2022-175: Doorontwikkeling Justitiële Interventie i-Respect
Doelgroep
Enerzijds de gecertificeerde gedragstrainers, coaches & adviseurs JI van de Reclasseringsacademie en adviserende/toezichthoudende reclasseringswerkers (advies en toezicht). Anderzijds de deelnemers aan de training.
Doorontwikkeling i-Respect
De justitiële gedragsinterventie i-Respect wordt sinds 2018 uitgevoerd vanuit de drie reclasseringsorganisaties (3RO) en is een individuele extramurale training voor daders van agressie-gerelateerde delicten, die bij de reclassering in een traject zitten. De gedragsinterventie is gericht op het terugdringen van de kans op geweldsrecidive en focust op bewustwording en (gedrags-)verandering. I-Respect is in 2018 als ‘goed onderbouwd’ erkend door de Erkenningscommissie Justitiële Interventies.
Op basis van terugkerende signalen uit de praktijk kwamen diverse verbeterpunten naar voren. Om i-Respect te verbeteren dient de theoretische basis actueel te zijn. Doel van dit project was om alle knelpunten op te halen uit de praktijk, de nieuwste inzichten op te halen uit de literatuur, aanbevelingen te doen voor doorontwikkeling, en waar mogelijk verbeteringen te verwerken in een geactualiseerde theoretische onderbouwing van i-Respect.
Dit resulteerde in vier projectdoelstellingen:
- Een knelpuntenanalyse van i-Respect. Op basis van de knelpunten concrete aanbevelingen formuleren voor de doorontwikkeling van i-Respect met als doel dat de interventie meer praktisch werkbaar wordt. Daarbinnen worden de mogelijkheden/belemmeringen van het verzorgen van i-Respect binnen de intramurale context (binnen de gevangenis) bekeken;
- Een analyse van de meerwaarde van i-Respect voor cliënten met een licht verstandelijke beperking (LVB) en een onderbouwing in de theorie van mogelijkheden/belemmeringen voor een LVB-variant van i-Respect;
- Een analyse van de meerwaarde van i-Respect als groepsinterventie en een onderbouwing in de theorie van de mogelijkheden/belemmeringen voor een groepsvariant van i-Respect;
- Een actuele theoretische onderbouwing van de bestaande i-Respect en inventarisatie en uitwerking van de werkzame elementen (alsmede de volgorde).
Uitvoerende partij
Reclasseringsacademie in samenwerking met VanMontfoort.
Resultaten
Het project leverde een samenvatting en twee eindproducten op: een rapport ‘knelpunten- en literatuuranalyse’, deze omvat de resultaten van de eerste drie doelstellingen, en de geactualiseerde theoretische onderbouwing.